Наредба за условията и реда за съставяне на тригодишна бюджетна прогноза за местните дейности и за |
Нормативни актове на Общински съвет - Наредби |
Приета с Решение № 494/27.12.2013г., изм. и доп. с Решение № 182/30.12.2020г.на Общински съвет - Пещера Наредба за условията и реда за съставяне на тригодишна бюджетна прогноза за местните дейности и за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на бюджета на Община Пещера Приложение № 1 към Решение № 494,
Раздел І Чл. 1 (1). С тази Наредба се определят условията и реда за съставяне на тригодишна бюджетна прогноза за местните дейности и за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на бюджета на Община Пещера, сметките за средства от Европейския съюз и сметките за чужди средства, както и взаимоотношенията с централните ведомства, второстепенните разпоредители с бюджет, други общини, финансови институции и местната общност. (2) Наредбата регламентира управлението на бюджетните средства, средствата от Европейския съюз и сметките за чужди средства при спазване на следните принципи: 1. самостоятелен бюджет, извън републиканския и включва собствени приходоизточници и субсидии от държавата; Чл. 4. (1) Бюджетът се съставя и изпълнява за една бюджетна година. (2) Бюджетната година съвпада с календарната година. (3) Бюджетът се съставя в български левове. Чл. 5. (1) Разпоредител с бюджет е съответният ръководител на бюджетната организация. (2) Първостепенни разпоредители с бюджет са разпоредителите, които съставят, изпълняват и отчитат бюджет и са определени като такива със закон. Първостепенен разпоредител с бюджет по бюджета на Община Пещера е кметът на общината. (3) Правомощия на първостепенен разпоредител с бюджет може да се делегират от първостепенния разпоредител с бюджет на лица от ръководния състав на Община Пещера за определен период от време. Конкретните права и задължения по делегирането се определят със заповед. Делегирането не освобождава съответния първостепенен разпоредител с бюджет от отговорност за изпълнението на делегираните правомощия. (4) Разпоредители с бюджет от по-ниска степен са тези, чиито бюджети се включват в бюджета на съответния разпоредител с бюджет от по-висока степен. (5) Разпоредителите с бюджет от втора степен по бюджета на Община Пещера се определят от Общински съвет - Пещера по предложение на кмета на общината. (7) Второстепенни и от по-ниска степен разпоредители с бюджет прилагат делегиран бюджет в случаите, когато това е определено със закон, както и когато въз основа на закон са определени от първостепенния разпоредител с бюджет да прилагат делегиран бюджет. (8) Първостепенният разпоредител с бюджет упражнява контрол върху процесите по планирането, съставянето, изпълнението и отчитането на бюджетите на разпоредителите с бюджет от по-ниска степен. Чл. 6. Бюджетът на Община Пещера се приема от Общинския съвет по реда на Закона за публичните финанси. Чл. 7. Основните показатели за бюджетите и сметките за средства от Европейския съюз са приходите, помощите и даренията, разходите, бюджетните взаимоотношения, бюджетното салдо и финансирането на бюджетното салдо. Чл. 8. (1) Разходите по бюджетите на разпоредителите с бюджет се класифицират по показатели въз основа на икономически и функционален признак. (2) В разходната част на общинския бюджет се предвиждат средства за финансиране на местни и делегирани от държавата дейности, както и дофинансиране за делегираните от държавата дейности. (3) Общински съвет - Пещера определя в разходната част на общинския бюджет средства за финансиране на текущи и капиталови разходи, както и разходите за лихви, такси и комисионни по обслужването на общинския дълг. Чл. 9. (1) Бюджетният процес включва дейностите по съставяне на бюджетната прогноза за местните дейности за следващите три години, по съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на бюджета. (2) Бюджетният процес се управлява от Общински съвет - Пещера и кмета на Община Пещера и другите разпоредители с бюджет Раздел ІІ Чл. 10. При съставянето, приемането и изпълнението на бюджета на общината спазват съответните фискални правила по Закона за публичните финанси. Чл. 11. Средносрочната цел за бюджетното салдо по бюджета на Община Пещера, изчислено на касова основа, е придържане към балансирано бюджетно салдо. Чл. 12. (1) Средният темп на нарастване на разходите за местни дейности по бюджета на Община Пещера за прогнозирания средносрочен период не следва да надхвърля средния темп на нарастване на отчетените разходи за местни дейности за последните четири години. (2) По-висок темп на нарастване на разходите спрямо този по ал. 1 се допуска само при компенсиране с допълнителни мерки, водещи до увеличаване на бюджетните приходи. Допълнителните мерки следва да водят до устойчиво нарастване на собствените общински приходи и да нямат еднократен характер. (3) Мерки, водещи до трайно намаляване на бюджетните приходи по бюджета на общината, се компенсират с мерки за трайно намаляване на разходите. Чл. 13. (1) Годишният размер на плащанията по общинския дълг за Община Пещера във всяка отделна година не може да надвишава 15 на сто от средногодишния размер на собствените приходи и общата изравнителна субсидия за последните три години, изчислен на базата на данни от годишните отчети за изпълнението на бюджета на общината. (2) Номиналът на издадените през текущата бюджетна година общински гаранции не може да надвишава 5 на сто от общата сума на приходите и общата изравнителна субсидия по последния годишен отчет за изпълнението на бюджета на Община Пещера. (3) Годишният размер на плащанията по дълга включва дължимите главница, лихви, такси, комисионни и други плащания по поетия от Община Пещера дълг. (4) Когато предстоящо плащане по съществуващ дълг, който е предмет на рефинансиране, е дължимо на дата, предхождаща датата на поемане на рефинансиращия дълг, Община Пещера задължително заделя паричен резерв за предстоящото плащане по съществуващия дълг в рамките на размера, определен с ал. 1. (5) В ограничението по ал. 1 не се включва дългът на Община Пещера по временни безлихвени заеми и по предоставени й заеми от други лица от сектор âДържавно управление". (6) Със Закона за държавния бюджет за съответната година може да се определя максимален размер на дълга, който може да бъде поет от общината през бюджетната година извън ограниченията по ал. 1 и извън случаите по ал. 5 за авансово финансиране на плащанията по проекти, финансирани със средства от Европейския съюз. Чл. 14. (1) Кметът на общината: Чл. 15. Дължимите суми за лихви и погашения по главниците по общинския дълг съставляват приоритетно задължение на общинския бюджет. Раздел ІІІ Чл. 16. (1) Общинският бюджет включва: 1. Приходи от: а) местни данъци â при условия, по ред и в граници, установени със закон; б) такси â при условия и по ред, установени със закон; в) услуги и права, предоставяни от общината; г) разпореждане с общинска собственост; д) глоби и имуществени санкции; е) лихви и неустойки; ж) други постъпления; з) помощи и дарения. (2 ) (нова Решение № 182/30.12.2020г.) Държавата компенсира намалението в приходите по ал. 1, т. 1, букви "а" и "б", когато то произтича от провеждането на държавна политика." 2. Разходи за делегирани от държавата и за местни дейности, както и във функционален разрез, съгласно единната бюджетна класификация за: а) персонал; б) издръжка; в) лихви; г) помощи и обезщетения за домакинства; д) текущи субсидии; е) капиталови разходи. 3. Бюджетни взаимоотношения с централния бюджет и с други бюджети и сметки за средства от Европейския съюз; 4. Бюджетно салдо; 5. Финансиране. Чл. 17. (1) По бюджетите на второстепенните и от по-ниска степен разпоредители с бюджет не се предвиждат приходи, с изключение на помощи и дарения. (2) Алинея 1 не се прилага за делегираните бюджети. Чл. 18. Общинският бюджет е публичен и се контролира от местната общност по ред, определен в настоящата Наредба и от определените със закон компетентни органи. Раздел ІV Чл. 19. (1)/изм. и доп. с Решение № 182/30.12.2020г./ Размерът по видове на основните бюджетни взаимоотношения между общинските бюджети и централния бюджет се приема със закона за държавния бюджет за съответната година. (2) /изм. и доп. с Решение № 182/30.12.2020г./Размерът на бюджетните взаимоотношения по ал. 1 може да се променя по реда на раздел II на глава осма от ЗПФ от съответния орган, когато това произтича от закон, от преструктуриране на делегираните от държавата дейности или при промени в натурални и/или стойностни показатели за финансиране на съответната дейност по бюджетите на общините. Чл. 20. (1) Бюджетните взаимоотношения на общинския бюджет с централния бюджет включват: 1.Трансфери за: а) обща субсидия за финансиране на делегираните от държавата дейности; б)/изм. и доп. с Решение № 182/30.12.2020г./местни дейности – обща изравнителна субсидия и за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища; в) целева субсидия за капиталови разходи; г) /изм. и доп. с Решение № 182/30.12.2020г./други целеви разходи, включително за местни дейности; д) финансови компенсации от държавата; 2. Временни безлихвени заеми. (2) В общинския бюджет се включват и бюджетните взаимоотношения с други бюджети и сметки за средства от Европейския съюз. (3) Средствата по ал. 1, т. 1, се предоставят въз основа на Закона за държавния бюджет за съответната година и/или с акт на Министерския съвет. (4) Средствата по ал. 1, т. 1, букви âа", âб" и âв" се предоставят в срокове, определени със Закона за държавния бюджет за съответната година. Чл. 21. (1) /изм. и доп. с Решение № 182/30.12.2020г./Държавата финансира делегираните на общините държавни дейности с обща субсидия за тези дейности за сметка на централния бюджет, както и за сметка на бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджет по държавния бюджет, които провеждат съответните области на политики. (2) Общата субсидия за финансиране на делегираните от държавата дейности се определя въз основа на приети от Министерския съвет стандарти за финансиране и натурални показатели за съответната дейност. Чл. 22. Общата изравнителна субсидия за местни дейности е предназначена да осигури минимално равнище на местните услуги в общините. Механизмът за разпределението на общата изравнителна субсидия по общини се определя със Закона за държавния бюджет за съответната година. Чл. 23. (1) Размерът на целевата субсидия за капиталови разходи и Механизмът за неговото разпределение по общини се определят със Закона за държавния бюджет за съответната година. (2) Проектът на Механизма по ал. 1 се съгласува с Националното сдружение на общините в Република България. Чл. 23а /Нов с Решение № 182/30.12.2020г./Извън случаите по чл. 19, ал. 2 бюджетните взаимоотношения между бюджетите на общините и централния бюджет могат да се променят по реда на раздел II на глава осма от ЗПФ от съответния орган, включително за сметка на намаление на бюджетното взаимоотношение на бюджета на първостепенен разпоредител с бюджет по държавния бюджет с централния бюджет, при изпълнение на области на политики, проекти, програми и възлагане на дейности. Чл. 24. (1) При извършване на промени по реда на Закона за публичните финанси, размерът на бюджетните взаимоотношения на общините с централния бюджет се смята за изменен от датата, посочена в писменото уведомление на министъра на финансите. (2) Промените по показателите на общинския бюджет в резултат на получени като трансфер или временен безлихвен заем средства от държавния бюджет и от други бюджети и сметки се извършват, без да е необходимо решение на общинския съвет. Раздел V Чл. 25. (1) Кметът на Община Пещера организира съставянето на бюджетната прогноза и на бюджета на Община Пещера при спазване на указанията на Министъра на финансите по изпълнение на бюджетната процедура. (2) В бюджетната прогноза за местните дейности се включват и прогнози за: 1. общинските сметки за средствата от Европейския съюз â по основни показатели; 2. динамиката и състоянието на общинския дълг и на дълга, гарантиран от общината; 3. /изм. и доп. с Решение № 182/30.12.2020г./приходите, разходите и останалите показатели по чл. 14 от ЗПФ за контролираните от общината лица, които попадат в подсектор Местно управление" и чиито операции и средства не са включени в общинския бюджет; 4. финансите за контролираните от общината дружества и други лица, включително информация за прогнозните приходи, разходи и инвестиции, очакваната динамика и състоянието на техния дълг, финансови резултати, очакван размер на дивидента за общината, прогнозни стойности за субсидии, капиталови трансфери и други предоставяни от общината средства, изпълнение на проекти по програми на Европейския съюз; 5. очаквания ефект върху показателите на общинските финанси, включително за лицата по т. 3 и 4 от публично-частни партньорства и концесии за срока на прогнозата и до края на действието на съответните договори, както и от други съществени, извършени или планирани сделки и операции на общината и нейните подведомствени разпоредители, които нямат пряк касов ефект върху бюджета на общината за периода на прогнозата. (4) /нова с Решение № 182/30.12.2020г./п Министърът на финансите може да дава указания относно обема, формата и съдържанието на информацията по ал. 3. Чл. 26. (1) Кметът на Община Пещера разработва бюджетната прогноза на общината със съдействието на кметовете на райони и на ръководителите на дейностите и заведенията, финансирани от общинския бюджет, на базата на: 1. указанията на Министъра на финансите по чл. 67, ал. 6 и по чл. 82, ал. 4 от Закона за публичните финанси; 2. допусканията за развитието на региона; 3. приетите от Общински съвет â Пещера стратегия, прогнози за развитие на общината и общинския план на развитие; 4. фискалните правила и ограничения, определени в Закона за публичните финанси; 5.предложенията на местната общност; 6.предложенията на второстепенните и разпоредители с бюджет от по-ниска степен, както и на бюджетните организации с общинска собственост. Чл. 27. (1) Кметът на Община Пещера разработва проекта на общинския бюджет по показателите по чл. 16, ал.1 от настоящата Наредба, със съдействието на кметовете на райони и на ръководителите на дейностите и заведенията, финансирани от общинския бюджет на базата на: Чл. 28. (1) Проектът на общинския бюджет се публикува на страницата на Община Пещера. (2) Проектът на бюджета се придружава от разчети по показатели по Единната бюджетна класификация, определени с указанията по чл. 67, ал. 6 от ЗПФ, от индикативен годишен разчет за сметките за средства от Европейския съюз и от прогнозите по чл. 82, ал. 3 от ЗПФ. (3) В местен вестник се публикува обява, съдържаща датата, мястото и дневния ред за публичното обсъждане на проекта на общинския бюджет. (4) Обявата за публичното обсъждане се публикува най-малко седем дни преди провеждането му. Чл.29 (1) Кметът на Община Пещера отправя писмени покани за участие в обсъждането до заинтересовани страни â синдикати, бизнес организации, неправителствени организации и други лица. (3) За постъпилите становища и предложения направени по време на публичното обсъждане на проекта за общинския бюджет, се съставя протокол, който е неразделна част от проекта за общинския бюджет при разглеждането му на заседание на Общински съвет â Пещера. Чл. 30. /изм. и доп. с Решение № 182/30.12.2020г./В рамките на срока по чл. 32 кметът на общината предоставя проекта за бюджет за публично обсъждане от местната общност. Чл. 31. Проектът на бюджета се придружава от разчети по показатели по единната бюджетна класификация, определени с указанията по чл. 67, ал. 6 от Закона за публичните финанси, от индикативен годишен разчет за сметките за средства от Европейския съюз и от прогнозите по чл. 25, ал. 2 от настоящата Наредба. Чл. 32. /изм. и доп. с Решение № 182/30.12.2020г./ (1) Кметът на Община Пещера внася в Общинския съвет окончателния проект на бюджета на общината, индикативния годишен разчет за сметките за средства от Европейския съюз и прогнозите по чл. 25, ал. 2 от настоящата Наредба в срок до 20 работни дни от обнародването на Закона за държавния бюджет за съответната година. (2) /нова с Решение № 182/30.12.2020г./Кметът на община в процедура по финансово оздравяване изпраща проекта на бюджет на общината за съгласуване от министъра на финансите Раздел VІ Чл. 33. (1) Проектът на бюджет се разглежда от Общински съвет â Пещера. Разглеждането започва от Постоянните комисии на Общински съвет â Пещера, които дават становище по него в съответствие с Правилника за организация и дейността на Пещерския общински съвет. (2) Общинският съвет приема с решение бюджета на Общината по показателите по чл. 16, ал. 1 от настоящата Наредба, в срок до 15 работни дни от внасянето му от кмета. Размерите на бюджетните взаимоотношения с държавния бюджет трябва да съответстват на приетите със Закона за държавния бюджет за съответната година, както и на други, относими за Община Пещера показатели и разпоредби. (3) С решението по ал. 2 Общинският съвет одобрява и: (4) Целевата субсидия за капиталови разходи определена със Закона за държавния бюджет за съответната година, може да се разпределя за делегирани от държавата дейности и/или за местни дейности. За сметка на тази субсидия могат да се предвиждат капиталови разходи и за делегираните бюджети. Разпределението й се одобрява с решение на Общинския съвет. (4а) /нова с Решение № 182/30.12.2020г./При разглеждането от общинския съвет на бюджета на община в процедура по финансово оздравяване се обсъжда и становището на министъра на финансите по проекта на бюджет на общината (5) Със Закона за държавния бюджет за съответната година може да се определи: 1. Друг размер на ограниченията по ал. 3, т. 7 и 11; (6) Бюджетът на общината се разпределя по тримесечия и разпределението се утвърждава от кмета на Община Пещера. (7) /нова с Решение № 182/30.12.2020г./При изчисляването на средногодишния размер на показателите по ал. 3, т. 1 и 2 се включват и съответните отчетени разходи на разпоредителите с бюджет от по-ниска степен по бюджета на общината за последните четири години, включително когато бюджетите им в рамките на този период са били част от бюджета на друг първостепенен разпоредител с бюджет. Чл. 34. С общинския бюджет може да се предвиди резерв за непредвидени и/или неотложни разходи в размер до 10 на сто от общия размер на разходите по бюджета на общината. Чл. 35. /изм. и доп. с Решение № 182/30.12.202г./По решение на Общински съвет - Пещера делегираните от държавата дейности могат да се финансират допълнителносъс средства от собствените приходи и от изравнителната субсидия на общините. Чл. 36. Бюджетът на Община Пещера се публикува на интернет страницата на общината в срок до 10 работни дни след приемането му от Общинския съвет. Бюджетът на общината се предоставя на Сметната палата и на Министерството на финансите в срок до един месец след приемането му. На Министерството на финансите и на Сметната палата се предоставя и информация за одобрените показатели по чл. 94, ал. 3 от Закона за публичните финанси по ред, определен от Министъра на финансите. Чл. 37. (1) В случай, че до началото на бюджетната година държавният бюджет не бъде приет от Народното събрание, приходите по бюджета на общината се събират в съответствие с действащите закони, а разходите се извършват в размери не по-големи от размера на разходите за същия период на предходната година, и при спазване на фискалните правила по Закона за публичните финанси. (2) В случай, че до началото на бюджетната година държавният бюджет е приет от Народното събрание, за периода до приемането на бюджета на Община Пещера от Общински съвет - Пещера месечните разходи за делегираните от държавата дейности се извършват в размери не по-големи от утвърдените със закона за държавния бюджет за съответната година бюджетни взаимоотношения на общината, а разходите за местни дейности се извършват в размери не по-големи от размера на разходите за същия период на предходната година. Чл. 37а. (1) /нов с Решение № 182/30.12.2020г./При промени в административно-териториалното устройство на страната, както и в случаите на образуване на нови общини общинският съвет на съществуващата община приема изменението на годишния общински бюджет най-късно 60 дни след отделянето на новата община. Раздел VІІ Чл. 38. (1) Изпълнението на бюджета на Община Пещера се организира от кмета на общината чрез кметовете на кметствата и чрез ръководителите на дейностите и заведенията, финансирани от и чрез общинския бюджет. (2) В рамките на своята компетентност през бюджетната година Общинският съвет може да открива, закрива или преструктурира бюджетни звена в общината, финансирани със собствени приходи. (3) Финансовите последици от решенията на Общинския съвет по ал. 2, както и тези, свързани с освобождаване на отделни категории лица от заплащане на определени публични задължения към общината, са за сметка на собствените приходи и/или на разходите за местни дейности по бюджета на общината. Чл. 39. Приходите по бюджета на Община Пещера се събират от общинската администрация, освен когато със закон е предвидено друго. Чл. 40. (1) Промени по бюджета на Община Пещера през бюджетната година и в размера на бюджетните взаимоотношения на общината с държавния бюджет се извършват при условията и по реда на Закона за публичните финанси и на Закона за държавния бюджет за съответната година. (2) Промените по бюджета на Община Пещера, извън тези по чл. 56, ал. 2 от Закона за публичните финанси, се одобряват от Общинския съвет. Промените, засягащи делегираните от държавата дейности, се одобряват при спазване на ограниченията по чл. 41, ал. 1, т.1 от настоящата Наредба. (3) Общински съвет - Пещера може да одобрява компенсирани промени между показатели на капиталовите разходи, както и между отделни обекти, финансирани със средства от целевата субсидия, определена със закона за държавния бюджет за съответната година, като промените се одобряват само в рамките на бюджетната година. (4) Кметът на Община Пещера отразява промените по бюджета на общината, съответно по бюджетите на второстепенните разпоредители с бюджет към него. (5) / изм. и доп. с Решение № 182/30.12.2020г./С настоящата Наредба (Приложение № 1) са определени условията и редът за извършване на промени, наблюдение, оценка и контрол на показателите по чл. 94, ал. 3, т.1 и 2 и ал. 6 от Закона за публичните финанси. Чл. 41. (1) Общинският съвет може да оправомощи кмета на Община Пещера да извършва компенсирани промени: 1. в частта за делегираните от държавата дейности â между утвърдените показатели за разходите в рамките на една дейност, с изключение на дейностите на делегиран бюджет, при условие че не се нарушават стандартите за делегираните от държавата дейности и няма просрочени задължения в съответната делегирана дейност. 2. в частта на местните дейности â между утвърдените разходи в рамките на една дейност или от една дейност в друга, без да изменя общия размер на разходите. (2) В изпълнение на правомощията си по ал. 1 кметът на Община Пещера издава заповеди. (3) Кметът извършва съответните промени по бюджета на общината, включително по бюджетите на второстепенните разпоредители с бюджет към него, в рамките на промените по ал. 1. (4) След извършване на промени по реда на ал. 1, както и на тези по чл. 112, ал. 5 от Закона за публичните финанси, кметът представя в общинския съвет актуализирано разпределение на променените бюджети тримесечно под формата на приложения за приходната и разходната част на бюджета. Чл. 42. Временно свободните средства по бюджета на Община Пещера могат да се ползват за текущо финансиране на одобрените по бюджета на общината разходи и други плащания, при условие че не се нарушава своевременното финансиране на делегираните от държавата дейности в определените им размери, както и на местните дейности, и се спазват относимите за общините фискални правила по Закона за публичните финанси, като не се променя предназначението на средствата в края на годината. Чл. 43. (1) Капиталови разходи, извън тези, финансирани за сметка на целевата субсидия за капиталови разходи и други трансфери от държавния бюджет, може да се извършват за сметка на приходи по бюджета на общината, както и чрез поемането на дълг по реда на Закона за общинския дълг, при спазване на приложимите за общините фискални правила и ограничения по Закона за публичните финанси. (2)/ изм. и доп. с Решение № 182/30.12.2020г./ Постъпления от продажба на общински нефинансови активи се разходват само за финансиране на изграждането, за основен и текущ ремонт на социална и техническа инфраструктура, както и за погасяване на ползвани заеми за финансиране на проекти на социалната и техническата инфраструктура, и за погасяване на временни безлихвени заеми, отпуснати по реда на чл. 130ж, ал. 1 от ЗПФ. (3) / изм. и доп. с Решение № 182/30.12.2020г./Постъпленията от приватизация може да се разходват само за придобиване и основен ремонт на дълготрайни активи, за разходи, свързани с приватизационния процес, както и за погасяване на ползвани заеми за финансиране на проекти на социалната и техническата инфраструктура. Чл. 44. / изм. и доп. с Решение № 182/30.12.2020г./ (1)Не се допуска извършването на разходи, натрупването на нови задължения за разходи и/или поемането на ангажименти за разходи, както и започването на програми или проекти, които не са предвидени в годишния бюджет на общината. (2) Не се допуска поемането на ангажименти за разходи от кметовете на общини, ако общината не е привела показателите си за поети ангажименти и задължения за разходи в съответствие с ограниченията по чл. 94, ал. 3, т. 1 и 2 от ЗПФ. Чл. 45. / изм. и доп. с Решение № 182/30.12.2020г./(1)Постъпилите по бюджетите на общините средства от трансфери, които не са усвоени към края на текущата бюджетна година, може да се разходват за същата цел през следващата бюджетна година, като при остатък той се възстановява в държавния бюджет в срок един месец от приключването на разплащанията, но не по-късно от 20 декември.
(3) Алинея 1 и 2 не се прилагат, когато със закона за държавния бюджет за съответната година или с акт на Министерския съвет е определено друго. Чл. 46. Първостепенният разпоредител и разпоредителите от по-ниска степен с бюджет не могат да извършват разходи и да поемат задължения за разходи за текущата година, надхвърлящи общия размер на утвърдените разходи и задължения за разходи по бюджетите им. Чл. 47. (1) Кметът на Община Пещера може да ограничава или да спира финансирането на бюджетни организации, звена и субсидирани дейности по бюджета на общината при нарушение на бюджетната дисциплина до неговото преустановяване. (2) Прилагането на ал. 1 не може да води да преустановяване дейността на засегнатата бюджетна организация, звено или субсидирана дейност или до неизпълнение на произтичащи от нормативен акт или от международен договор задължения. Раздел VIIа
Раздел VІІІ Чл. 48. (1) (изм. и доп. с Решение № 182/30.12.2020г.) Кметът на общината изготвя годишния отчет за изпълнението на бюджета по показателите, по които е приет, придружен с доклад, и в срок до 31 август на следващата бюджетна година го внася за приемане от общинския съвет. В случаите, когато Сметната палата извършва финансов одит на годишния отчет на общината, кметът на общината внася за приемане одитирания отчет заедно с одитното становище на Сметната палата за заверка на годишния финансов отчет на общината. (2) Отчетът по ал. 1 се придружава и от: 1. отчет за изпълнението на сметките за средства от Европейския съюз; 2. отчетната информация по чл. 137, ал. 1, т.2 и 3 от Закона за публичните финанси; 3. друга отчетна информация. (3) В доклада по ал.1 се включва и информация за изпълнението на фискалните цели, както и за изпълнението на прогнозите по чл. 82, ал. 3 от Закона за публичните финанси. Чл. 49. (1) Отчетът за изпълнението на годишния общински бюджет се публикува на интернет страницата на Община Пещера. (2) Кметът на Община Пещера организира изготвянето на годишния отчет за изпълнението на бюджета по показателите, по които е приет, придружен с доклад и го внася за приемане от Общински съвет â Пещера. (3) Председателят на Общинския съвет публикува обява на интернет страницата и местен вестник, съдържаща датата, мястото и дневния ред за провеждане на обсъждане на годишния отчет. (4) Обявата за публичното обсъждане се публикува най-малко седем дни преди датата на провеждането му. Чл. 50. (1) Председателят на Общински съвет â Пещера отправя писмени покани за участие в обсъждането до заинтересовани страни â синдикати, бизнес организации, неправителствени организации и други лица. (2) Становища по годишния отчет за изпълнение на бюджета могат да се предоставят в деловодството на Общински съвет â Пещера не по-късно от два дни преди провеждане на публичното обсъждане. (3) За постъпилите становища, както и за изразените мнения по време на публичното обсъждане се съставя протокол, който се разглежда от Постоянните комисии на Общински съвет â Пещера заедно с разглеждането на отчета. Чл. 51. (изм. и доп. с Решение № 182/30.12.2020г.)Общински съвет â Пещера, след публичното обсъждане, приема годишния отчет за изпълнението и приключването на общинския бюджет не по-късно от 30 септември на годината, следваща отчетната година. Чл. 52. Разчетите за сметките за средства от Европейския съюз на Община Пещера се изготвят от кмета на общината и се утвърждават от Общински съвет - Пещера. Редът за изготвяне, утвърждаване и актуализиране на разчетите е определен в Раздел ІХ от настоящата Наредба. Чл. 53. (1) Кметът на Община Пещера осъществява текущо наблюдение на: 1. изпълнението на общинския бюджет и общинските сметки за средства от Европейския съюз; 2. показателите по чл. 14 от Закона за публичните финанси за всички контролирани от общината лица, които попадат в подсектор âМестно управление" и не са разпоредители с бюджет по бюджета на общината, както и на динамиката и текущото състояние на техния дълг; 3. съществени сделки и операции на общината и на разпоредителите с бюджет по бюджета на общината, които нямат пряк касов ефект върху бюджета на общината, като ефектът от такива сделки и операции се измерва и представя по показателите по чл. 14 от Закона за публичните финанси. (2) Кметът представя в Общинския съвет информация за изпълнението на бюджета на общината, сметките за средства от Европейския съюз, както и за останалите показатели, сделки и операции по ал. 1, т.2 и 3 за полугодието в срок до 30 септември. (3) Информацията по ал. 1, т.2 и 3 се представя обособено от информацията по ал. 1, т.1. (4) Министърът на финансите може да дава указания относно прилагането на ал. 1, т.2 и 3, включително за обема, формата и съдържанието на информацията, както и за идентифицирането, измерването и класифицирането на ефектите върху общинските финанси. (5) Кметът на Община Пещера представя информацията по ал. 1, т.2 и 3 в Министерство на финансите. (6) Кметът на Община Пещера информира местната общност за изпълнението на бюджета и сметките за средствата от Европейския съюз, като след приемане от Общински съвет - Пещера на отчетите към полугодието и към края на бюджетната година, същите се правят достъпни за обществеността на електронната страницата на общината. Раздел ІХ Чл 54. Сметките за средства от Европейския съюз не се включват в общинския бюджет. (3) Разчетите за сметките за средства от Европейския съюз на общината се изготвят от кмета на общината и се утвърждават от общинския съвет. (4) Разчетите за сметките за средства от Европейския съюз са с индикативен характер и съдържат и информация за основни финансови показатели. (5) С решението за утвърждаване на разчетите за сметките за средства от Европейския съюз на общината се определят и конкретните правомощия на кмета на общината, включително и да извършва вътрешни компенсирани промени по показателите. Чл. 57. (1) Средствата от Европейския съюз и свързаното с тях съфинансиране се администрират и управляват от Община Пещера и нейните разпоредители с бюджет чрез сметки за средства от Европейския съюз. (2) Сметките за средства от Европейския съюз са финансово-правна форма за получаване, разпределяне и разходване от Община Пещера и нейните разпоредители с бюджет на средства от Европейския съюз и свързаното с тях съфинансиране. (3) Средствата от Европейския съюз и свързаното с тях съфинансиране може да постъпват и да се разходват чрез бюджета на Община Пещера, когато това е предвидено със закон или с акт на Министерския съвет. (4) Министърът на финансите може да определи режимът на сметките за средства от Европейския съюз да се прилага и за средства по други международни програми и договори, доколкото с нормативен акт не е предвидено друго. (5) Община Пещера и нейните разпоредители с бюджетни средства имат самостоятелни сметки за отчитане на средствата от Европейския съюз, за които се изготвя обобщен касов и счетоводен отчет. Чл. 58. (1) Чуждите средства се администрират и управляват от бюджетните организации чрез сметки за чужди средства. (2) Сметките за чужди средства са финансово-правна форма за получаване, съхраняване, разпределяне и разходване от бюджетните организации на чужди средства. (3) Сметките за чужди средства се прилагат, доколкото операции с чужди средства не се извършват чрез съответните бюджети и сметки за средствата от Европейския съюз. Чл. 59. (1) Разчетите за сметката за средствата от Европейския съюз на Община Пещера се изготвят и актуализират от кмета на общината и се утвърждават от общинския съвет. (2) За авансово финансиране на плащания по проекти, финансирани със средства от Европейския съюз може да се отпускат временни безлихвени заеми от бюджета на Община Пещера с решение на Общинския съвет. Чл. 60. При съставяне на индикативен годишен разчет за сметката за средства от Европейския съюз, следва да се включи следната информация: 1.Информация по видове оперативни програми в процес на реализация: а) Оперативна програма (наименование); 2. Информация по видове оперативни програми в процес на подготовка и в процес на оценка, за които е нужно задължително съфинансиране от Община Пещера: а) Оперативна програма (наименование); Чл. 61. Разпоредители със сметки за средства от Европейския съюз са ръководителите на бюджетни организации. Чл. 62. (1) Средствата за плащания по бюджетите и сметките за средства от Европейския съюз, както и допустимите и приложими форми на финансиране по реда на Закона за публичните финанси могат да се използват за финансиране на плащания по съответните програми и проекти, включително в случаите, когато не е постъпило или не е разполагаемо за плащания полагащото се финансиране от Европейския съюз или от съответния донор или кредитор по други международни програми и договори. (2) Разпоредбата на ал. 1 се прилага, при условие че не противоречи на съответното законодателство на Европейския съюз, на договорите, условията и изискванията на програмите и проектите. ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ Â§ 1. Наредбата се приема от Общинския съвет на основание чл. 82, ал. 1 от Закона за публичните финанси и влиза в сила от 01.01.2014. В частта за бюджетния процес влиза в сила от датата на приемането й. § 3. В срок от три години от влизане на настоящата наредба в сила, общината трябва да приведе показателите си за наличните в края на годината поети ангажименти и задължения за разходи в съответствие с ограниченията на разпоредбите на чл.33, ал.3, т.7 и т.8 от Наредбата. Приложение № 1 към чл.40, ал.5 от Наредба за условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местните дейности за следващите три години, за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на бюджета на Община Пещера Правила за условията и реда за извършване на промени, наблюдение, оценка и контрол на показателите по чл.94, ал.3, т.1 и 2 от Закона за публичните финанси /свързан с поетите ангажименти и възникналите задължения/ 1. Община Пещера изготвя консолидирана справка за поетите ангажименти и възникнали задължения. д-р Николай Пенев /п/ Председател на ОАбщински съвет - Пещера |